Candy cane earrings

DATUM: 2011-11-30 / TID: 00:02:00
PUBLICERAT I: Kreativt - Smyckestillverkning / KOMMENTARER: (7)
Då var det dags för mig att ta emot stafettpinnen från Popetotrora och få lämna mitt bidrag till Pysselstafetten!
-
Jag tänkte visa er hur man kan göra ett par enkla och snygga polkagris-örhängen, så nu kör vi!
Vad som behövs: Vit och röd fimo-lera, örhängeskrokar, hattpinnar, ringar, kedja, diverse verktyg ex. 2 plattänger, en rundtång och en avbitartång är bra att ha!
En slät kakelplatta är super att använda som underlag när man håller på med lera. Ta två lika stora bitar lera, en vit och en röd. Knåda leran lite så blir den lättare att jobba med.
Rulla ut lerbitarna till två långa 'strängar' och lägg dem bredvid varandra.
Snurra ihop lersträngarna som på bilden.
Rulla sedan snurran som du gjorde med lerbitarna så den blir slät. Det går även att snurra lite här och var där det blir ojämt med färgen.
Rulla till den tjocklek du vill ha och skär två lika långa bitar. Gör en liten böj i änden och sätt försiktigt i en hattpinne i vardera polkagris.
-
Skicka in polkagrisarna i ugnen i 30 min på 110 grader. Det går jättebra att låta dom ligga kvar på kakelplattan och lägga allt i ugnen.
Innan du börjar böja till hattpinnarna, se till att polkagrisarna har svalnat helt. Annars finns risk att dom går av, det gjorde en nämligen för mig. Som tur var så gjorde jag en reserv ;)
Böj hattpinnarna med plattången och korta av dom med avbitartången till lagom längd.
Ta rundtången och rulla ihop det som är kvar av pinnen till en ögla.
Ta en liten ring och fäst polkagrisen i örhängeskroken. När du öppnar ringen så dra isär den lite i sidled utan att förstöra själva cirkeln i ringen. Detta gör att ringen håller formen bättre och går inte lika lätt sönder senare.
-
Om du vill ha kedja på örhängena tar du helt enkelt av så mycket och så långa bitar som du vill. Jag valde att ha två kedjebitar på varje örhänge, en som skulle hänga lite längre ner än polkagrisen för det tycker jag är snyggt.
När du ändå har ringen öppen kan du passa på att trä på kedjebitarna.
Då var mina örhängen klara. Det är en nöjd och glad liten fis som sitter i köket och kikar på sina senaste skapelser :)
-
Tips!
  • Leran finns att köpa på bl.a panduro.
  • Det kan vara smart att tvätta händerna efter man knådat den röda leran och ska börja på den vita, annars färgar det lätt av sig.
  • Tål man inte oäkta så går det jättebra att köpa ett par örhängeskrokar i äkta silver, tex. 12:-/par på pagoni.se. Ingen big deal :)
  • Detta är bara en variant, det går ju att variera hur mycket man vill, lägga till och ta bort.
Är det bra eller är det KANON! :)
-
Nu tackar jag för mig och lämnar över stafettpinnen till Lindas korthus.

Kommentarer
Postat av: Evasleva

Supersöta!

2011-11-30 @ 08:21:01
URL: http://evaslevapysslar.blogspot.com
Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Supersöta! :-)

2011-11-30 @ 08:39:38
URL: http://www.stinaglaas.blogspot.com
Postat av: Stina / Sagolikt Pyssel

Supersöta! :-)

2011-11-30 @ 08:40:18
URL: http://www.stinaglaas.blogspot.com
Postat av: Alexandra - Pysselmaniker

Oh vilka läckerbotar! Örhängena blev riktigt fina :D

2011-11-30 @ 17:26:00
URL: http://pysselmani.blogg.se/
Postat av: Sofia Brennan

Vilka fiiiiina!!!! LOVE THEM!

2011-11-30 @ 22:50:06
Postat av: Sara

Åh vad gulligt! Gjorde något liknande förra året men aldrig som örhängen, önskar att jag hade hål i öronen nu! :)

2011-12-02 @ 09:46:25
URL: http://lillabrollopsmonstret.blogspot.com/
Postat av: Henrietta

Vilken rolig idé! Roligt att kunna vara julig även i öronen!

//Henrietta

2011-12-02 @ 10:20:45
URL: http://henriettaspyssel.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback